FAKTA OM SVENSKSÅLDA MT50

 

Eftersom jag märker av ett ökat entusiast intresse även för systermodellen MT och då många har funderingar kring årsmodeller & årsmodells skillnader mm så gör jag en flik även om dessa. Den kommer fyllas på lite eftersom men börjar med lite grundläggande fakta samt en tydlig vandring genom den svenska MT historien med hjälp av bilder ur diverse Hondablad mm. 

Utomlands fanns dessa mopeder i fler utföranden, färgsättningar mm men denna sida redogör som sagt bara för vad som erbjöds och såldes i Sverige och vad som gäller för dessa.


Figurerar listor omkring detta med MT ramnummer på nätet men då dom flesta baserar sig på utländska nummerserier stämmer dom inte riktigt på dom svensksålda.

Ramnummer på SVENSKSÅLDA Honda MT50

Typskyltens utseende 1983-95

Värt att nämna är att det förekommer avvikelser då nummerserierna ibland kan gå lite i varandra men i grova drag, i nio fall av tio, är det enligt nedan redovisat. Den vanligast förekommande avvikelsen är att sena 87:or har tidiga 530 nr, dvs egentligen 88:a ramnr. Förekommer också en förskjutning av numren på vissa sena 89:or vilka kan ha ett ramnr som börjar på 541, ovanligt men förekommer.

1983 AD01-504... eller 505... började säljas hösten 1982

1987 AD01-520 / 530...

1988 AD01-530...

1989 AD01-540 / 541...

1990 AD01-550...

1991 AD01-560...

1993 AD01-570...

1995-00 ...AD01A... Dessa sista har ramnummer av en annan typ än de tidigare samt en ny modell på typskylten. Bilden nedan visar ett exempel på hur det kan se ut, plåten är alltid den samma samt AD01A texten, i övrigt kan vissa olika variationer förekomma.

Som ett förtydligande kan nämnas att det inte alltid kom en ny modell varje år utan ibland såldes föregående årgång ut först. Exempelvis att 92 & 94 saknas i listan beror på just detta.

Ett annat exempel är 95-00 där alla egentligen är 95:or men som kan vara uttagna ett senare år och därför givetvis levererad som det årets modell eftersom återförsäljaren själv fyllde i årsmodellen vid leverans, och ingen sålde ju en gammal moped...

Så inte fel att säga att man har ex en 98:a men om man hårddrar det rör det sig då egentligen om en 95:a uttagen 98:a. Samma att en 94:a då blir en 93:a uttagen 1994, ja ni förstår.

Ska även försöka sammanställa en lista med för svensksålda korrekta motornummer framöver men det kommer ta en stund då det är rätt snåriga och ologiska nummerserier på dessa. För observera att nummerserierna på motorerna inte hänger ihop med ramarnas nummer och årsmodeller.

 


            BILDGUIDE

1983

/016.jpg

 

/mt1983.jpg

Här ser vi då MT från premiäråret 1983, enda modellen med rund strålkastare. Förekom mest i rött man fanns även i vitt.


1987

/034.jpg

MT som dom såg ut 1987, fanns även i rött (se egen bild från tiden nedan, tyvärr i lite dålig kvalitet). Detta är ur Hondabladet och mopeden på bilden har den utländska tvåsitsiga sadeln missvisande nog. De svensksålda hade alltid den ensitsiga sadeln med sluttande bakkant oavsett årsmodell.


1988-89

/035.jpg

Och här ser vi hur 88 & 89 års modeller såg ut. Detta var första året för den så populära svart/gula varianten men erbjöds även i vit som på bilden samt som röd (se egen bild från tiden nedan, tyvärr i lite dålig kvalitet).


1990-92

/036.jpg

Här har vi utförande 90-92 i samtliga tre förekommande färger


1993-95

Här ses 93-95 i de tre förekommande färgkombinationer


1996-00

Och slutligen 96-00 då som bara fanns i dessa två färgsättningar och som bara såldes i Skandinavien


Samtliga bilder är ur olika år av Hondabladet samt annan original reklam och då dom ofta använde sig av utländska reklambilder har många av de avbildade mopederna tvåsitsig sadel och fotpinnar bak. Detta förekom dock aldrig på de svensksålda, våra hade alltid ensits sadeln och aldrig fotpinnar bak. Även andra delar kan skilja jämfört med våra, exempelvis bakskärm och blinkersglas. Alla svensksålda var för övrigt fyrväxlade.

En annan detalj som kan vara intressant att nämna är de oranga reflexerna på framgaffeln, de satt på samtliga svensksålda förutom 83:orna, och förekom redan vid leverans monterade lite hur som helst. Vissa fick dom framför gaffelbenen och andra bakom, ser man dock på Hondas egna sprängskisser framgår tydligt att dom är tänkta att sitta bakom gaffelbenen. 


FÄRKODER

1983

Röd R-23

Vit NH-24

1987

Röd R-134

Vit NH-138

1988-89

Röd R-134

Vit NH-138

Svart NH-1

1990-92

Röd R-119 med vit ram NH-196

Vit NH-196

Svart NH-1

1993-95

Röd R-110 med vit ram NH-196

Vit NH-196

Svart NH-1

1996-00

Röd R-110 med vit ram NH-196

Svart NH-1


Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)